
تکنیک فومو برای متقاعد سازی بیمار در مطب های دندانپزشکی چیست؟
- توسط علی ابوالحسنی
- دوشنبه 10 مهر 1402
تکنیک متقاعد سازی فومو ، یا ترس از دست دادن.
تکنیک FOMO یا ترس از دست دادن، یکی از مؤثرترین روشها برای تحریک تصمیمگیری سریع در مخاطب است. این تکنیک بهشکل مستقیم روی احساسات عمل میکند و باعث میشود فرد حس کند اگر اکنون اقدام نکند، فرصتی ارزشمند را برای همیشه از دست خواهد داد. انسانها بهطور غریزی تمایل دارند در جریان باشند، جا نمانند و از دستاوردهای احتمالی بهرهمند شوند. دقیقاً همین نقطه، محل نفوذ FOMO در ذهن مخاطب است. وقتی پیام ما بهگونهای طراحی شود که زمان محدود، ظرفیت محدود یا مزیت موقتی را برجسته کند، مخاطب از ترس اینکه بعدها از خود پشیمان شود، ترجیح میدهد همین حالا اقدامی انجام دهد؛ حتی اگر مطمئن نباشد. این تکنیک اگر بهشکل حرفهای در پیامهای تبلیغاتی، کپشنها، ایمیلها یا استوریها پیادهسازی شود، میتواند مقاومت مخاطب را کاهش داده و او را به سمت اقدام فوری سوق دهد. قدرت FOMO در احساس عقبماندن نهفته است، در اینکه ذهن تصور کند «همه دارند استفاده میکنند جز من» یا «اگر صبر کنم، دیر میشود». این تصور، موتور تصمیمسازی ناخودآگاه را روشن کرده و رفتار خرید یا ثبتنام را فعال میکند.
از همین رو از این اصل برای متقاعد سازی بیماران مطب های دندانپزشکی نیز میتوان استـفاده کرد. برای مثال شخصی که دندان از دست رفته ای دارد و به تشخصی پزشک باید ایمپلنت انجام گیرد ، حال این شخص در ذهن خود میگوید بخاطر هزینه ی بالا این کار را به زمان دیگری موکول کنم. دندانپزشک آگاه است که زمان بیشتر برای مخاطب هم عذاب بیشتر خواهد داشت و هم هزینه های بیشتر پس مسولیت متقاعد سازی بیمار را دارد. در ادامه چند مکالمه ی متقاعد کننده بر اساس فومو توضیح داده خواهد شد.
مکالمه دندانپزشک با بیمار:
قیمت های متریال هر روز دارن بیشتر میشن و اگر دیرتر اقدام کنی هزینه ت خیلی بالاتر خواهد رفت.
به مرور زمان لثه بیشتر تحلیل خواهد رفت.
بدون این دندان وقتی توی مجلسی هستی نمیتونی لبخند بزنی و این خیلی دردآوره
و....
در ادامه باید بیان کنم که اصل صداقت , اصل اول کسب و کاره پس در مکالمات با بیمار رعایت این اصل الزامیست.